Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en Vlaams minister van Economie Philippe Muyters maken geld vrij voor fietssnelwegen, goed voor 21,7 miljoen euro aan nieuwe investeringen. Vlaamse middelen en geld uit het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) worden gebruikt voor 13 fietssnelwegprojecten. "We bieden een concreet alternatief voor de auto en de file", zegt minister Ben Weyts.
Nieuwe fietsbrug over het Kempisch kanaal aan Greesstraat Herentals
Zo worden er een fietsbrug gebouwd in Herentals, een nieuwe fietsbrug over het Kempisch kanaal aan de Greesstraat. In Geel gaat het om een tunnel onder de Ring ter hoogte van het voetbalstadion.
Zowel voor de brug als voor de tunnel is 1,5 miljoen euro vrijgemaakt.
Vlaanderen is al een fietsland in het weekend, als talloze wielertoeristen de baan op gaan. Tijdens de werkweek zijn we echter nog geen fietsland, want dan gaan we met z'n allen in de file staan.
Ben Weyts wil Vlamingen verleiden om ook in het woon-school- en het woon-werkverkeer voor de fiets te kiezen: "Ik investeer in vlotte en veilige fietsverbindingen: keiharde argumenten die chauffeurs kunnen bekeren tot de fiets".
Weyts zet sterk in op fietssnelwegen: hoogwaardige fietsverbindingen in een eigen bedding, die belangrijke woon- en werkkernen verbinden voor fietsers. Fietssnelwegen vermijden zoveel mogelijk conflicten met de auto en zijn dankzij hun veiligheid, snelheid en comfort erg aantrekkelijk voor pendelaars.
De ambitie is om 80 nieuwe fietssnelwegen te realiseren.
Nu wordt er geld vrijgemaakt voor de realisatie van 13 fietssnelwegprojecten, met een gezamenlijke waarde van 21,7 miljoen. Het geld wordt gericht geïnvesteerd in het aanleggen van fietstunnels en fietstunnels en het wegwerken van 'missing links'.
Het geld komt voor een groot deel (8,2 miljoen euro) uit het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). De EFRO-middelen worden beheerd door de diensten van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters. Minister Weyts legt bovenop de EFRO-fondsen met nog eens 5,5 miljoen euro uit zijn bestaande investeringsbudgetten voor de fiets. Andere partners, zoals bijvoorbeeld de provinciale en lokale besturen, leggen de rest bij.
Het is de bedoeling om nu snel - nog binnen de 6 maand – met de verschillende projecten van start te gaan. Ten laatste binnen 3 jaar moeten alle 13 projecten volledig voltooid zijn.